Publicerad den 8 januari 2025
Den 1 januari 2025 trädde Arbetsmiljöverkets föreskrift ”Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd (AFS 2023:3) om projektering och byggarbetsmiljösamordning – grundläggande skyldigheter” i kraft. Denna föreskrift riktar sig till byggherrar, projektörer och byggarbetsmiljösamordnare (Bas-P och Bas-U) och innehåller både nya regler och förtydliganden av redan befintligt ansvar.
Byggherrar har nu ett tydligare och mer omfattande ansvar för att säkerställa en säker arbetsmiljö genom hela byggprocessen. Detta inkluderar att upprätta och följa upp en realistisk tidsplan samt att tillhandahålla nödvändiga resurser för arbetsmiljöarbetet. Föreskriften anger inte hur arbetet ska utföras, till exempel vem som upprättar tidplanen.
Projektörer, såsom arkitekter och konstruktörer, åläggs att beakta arbetsmiljösynpunkter under planering och projektering. De ska även utreda arbetsmiljörisker vid användning av nya metoder eller material.
Byggarbetsmiljösamordnare (Bas-P och Bas-U) får förtydligade krav på utbildning och kompetens. De ansvarar för att samordna arbetsmiljöarbetet och säkerställa att arbetsmiljöplaner är på plats och följs upp.
Med de nya reglerna kan det finnas en ökad risk för tvister, särskilt kring tidsplanering och ansvarsfördelning. Det är viktigt att byggherrar och entreprenörer noggrant överväger dessa aspekter vid avtalsskrivning för att undvika framtida konflikter.
På Arbetsmiljöverkets hemsida finns information och vägledning om de nya reglerna och där finns även en paragrafnyckel för att söka upp var paragrafer från de tidigare föreskrifterna ”Byggnads- och anläggningsarbeten AFS 1999:3” har integrerats i de nya föreskrifterna, samt identifiera vilka paragrafer som har tagits bort eller modifierats.
Artikeln är skriven av advokat Charlotte Dolk